Koloc Oil, Líšnice - Špičkové služby pod Cukrákem

Čerpací stanice roku, PROTEGO s.r.o.

Od poloviny 90. let mohou motoristé na rychlostní silnici R4 (od roku 2015 dálnici D4) při příjezdu do Prahy kousek od vysílače Cukrák v úrovni obce Líšnice využívat soukromou čerpací stanici Koloc Oil. Letos v červnu byla tato pumpa nově otevřena po velmi důkladné rekonstrukci. Na výsledek jsme byli díky pochvalným referencím velice zvědavi.

Začalo to u vodních zdrojů

Historie čerpacích stanic Koloc Oil se začala psát krátce po sametové revoluci, kdy podnikatel Josef Koloc, rodák z Medového Újezdu, založil firmu Obnova vodních zdrojů v areálu bývalé cihelny v obci Kařez, která leží u dálnice D5 kousek od Žebráku. Firma se původně věnovala čištění vrtaných vodních zdrojů, kanalizacím a odpadům, nicméně v roce 1992 začala v areálu bývalé cihelny provozovat také čerpací stanici. "Začalo to tím, že jsme doprostřed dvora dotáhli jeden bencalor (nadzemní nádrž pozn. red.) s výdejním stojanem a začali prodávat pohonné hmoty. Postupně jsme přikoupili ještě další tři a nakonec jsme se rozhodli postavit v Kařezu normální čerpací stanici," vzpomíná na začátky svého podnikání Václava Drechslerová, dcera zakladatele firma, která dnes se svým manželem úspěšně rodinný podnik vede. Aktuálně vlastní celkem čtyři čerpací stanice (Kařez, Kladno, Varnsdorf a Líšnice) a vedle toho ještě úspěšně podnikají i v jiných oborech. Otěže rodinné firmy navíc pomalu přebírají jejich děti.

V 90. letech u nás rostly čerpací stanice jako z vody a zakladatel firmy se proto rozhodl koupit atraktivní pozemek vedle rychlostní silnice R4 u obce Líšnice naproti malé čerpací stanici Benzina, která zde fungoval ještě před revolucí. V roce 1994 zde pak vyrostla na tehdejší poměry velkoryse dimenzovaná klasická dálniční čerpací stanice se shopem a restaurací.

Rekonstrukce pod dohledem architektů

Restaurace byla tehdy podmínkou pro vybudování pumpy u rychlostní silnice nebo dálnice, ale majitelé neměli v gastronomii potřebnou erudici, a tak se rozhodli, že ji pronajmou. Takhle to tady fungovalo s lehkými vylepšeními až do roku 2016, kdy se přistoupilo ke kompletní rekonstrukci. "Dvacet let nonstop provozu tady už bylo vidět, navíc jsme nebyli spokojeni s tím, jak nájemci restauraci vedou," říká Václava Drechslerová.

Návrh na zbrusu nové zázemí připravili mladí architekti Alena Válová a Jiří Nosek z pražského studia Kvartyr, ale tři roky nakonec trvalo, než majitelé firmy získali všechna stavební povolení hlavně od Ředitelství silnic a dálnic. Stavbu pak nakonec ještě prodloužil nouzový stav kvůli pandemii koronaviru, neboť během něj vázla dodávka materiálu. Oficiálně byla zrekonstruovaná čerpací stanice otevřena 1. června a ještě v době naší návštěvy zde probíhaly dokončovací práce.

Rekonstrukce to byla opravdu důkladná. Kompletně se dělaly povrchy, nové nádvoří i atika, předělávaly se i nádrže a nainstalovaly nové stojany od Adastu. Oproti původní dispozici přibylo jedno výdejní místo s rychlovýdejem nafty a kapaliny AdBlue pro kamiony. Je zajímavé, že čerpací stanice přes všechny komplikace během rekonstrukce ani na chvíli nepřerušila provoz, i když obsluha měla k dispozici pouze stavební buňku.

Stejně zásadní byla také rekonstrukce shopu. Z toho původního zůstala jen základová deska a na ní vyrostlo zbrusu nové zázemí, kde se mohou dobře cítit jak zákazníci, tak zaměstnanci čerpací stanice. Vedle prostorného shopu se v útrobách stavby skrývá i přípravna jídla, šatna se sprchami a solidně dimenzované chlazené skladové prostory od firmy Hauser s velkou výkladní skříní v shopu na nápoje. Na chodbě pak najdete třeba nerezové obklady stěn. Podobný koncept už funguje v Kařezu, tady se jenom rozvíjel," říká Václava Drechslerová.

Celý interiér je vytápěn moderním i ekologickým tepelným čerpadlem nové generace, které v zimě funguje jako topen a v létě jako klimatizace. "Není zde zaveden plyn a vytápění elektřinou by bylo neekonomické," vysvětluje volbu vytápění Václava Drechslerová. I když v okolí nenajdete jediný strom, interiér ze dvou stran proskleného shopu se v létě nijak zásadně nepřehřívá a přímé sluneční paprsky se do něj dostanou až pozdě odpoledne.

Také prémiové pohonné hmoty

Řidiči mají k dispozici osm výdejních míst (včetně jednoho rychlovýdeje pro kamiony), tankovat zde můžete benzín oktanového čísla 95 a motorovou naftu, popřípadě jejich prémiové aditivované varianty. Směs pro aditivaci byla vyvinuta se společností VIF. Pohonné hmoty velmi často pocházejí ze skladů Čepra, ale firma se nebrání spolupráci ani s jinými distributory. "Záleží na ceně i rychlosti dodávky," vysvětluje Václava Drechslerová. V době naší návštěvy bylo u stojanů neustále plno, pumpa po rekonstrukci lákala nové zákazníky na ceny, které by mohly konkurovat diskontnímu řetězci Tank Ono. "Chceme, aby se tady motoristé zastavovali, aby zjistili, jak se to tady změnilo. Dlouhodobě ale máme trochu jinou cenovou politiku, určitě se nesnažíme být nejlevnější," vysvětluje Václava Drechslerová.

S ohledem na to, že na čerpací stanici není přípojka na plyn, majitelé ani neuvažují o tom, že by sortiment pohonných hmot rozšiřovali o CNG, popřípadě LPG. A to samé platí i pro elektromobilitu, respektive nabíjecí stojany. "Plánujeme to pouze na čerpací stanice, kde máme dostatečný příkon. Již nás oslovil ČEZ i E.on, ale nabídka nebyla nijak výhodná. Osobně si nemyslím, že je trh na elektromobiltu připraven," říká Václava Drechslerová.

Refýž v době naší návštěvy samozřejmě zářila novotou, vybavení výdejních míst bylo standardní. Jen mě překvapilo, že kbelík s vodou a stěrkou na sklo jsme našli pouze u jednoho stojanu. Kamiony a autobusy v celém areálu čerpací stanice najdou osm parkovacích míst, okolo 26 jich mají k dispozici řidiči osobních automobilů. Platit můžete vedle standardních kreditních karet tankovacími kartami CCS, UTA a DFC, v současnosti majitelé jednají i se společností DKV. Je chvályhodné, že od roku 2000 je řetězec přihlášen do systému "Pečeť kvality" a pracovníci firmy SGS zde pravidelně odebírají vzorky pohonných hmot na kontrolu jakosti.

Příjemná atmosféra, solidní služby

Pokud jste to tady znali předtím, zřejmě i vám při vstupu do nového prostoru shopu spadne brada a možná jen tak mimoděk hlesnete "vow". Trochu také možná znejistíte při prvním kroku na novou podlahu tvořenou betonovou stěrkou a lesklým akrylátovým lakem, která zatím působí, jakoby byla právě čerstvě vytřená, a tudíž ještě mokrá. Ale jinak se v ní efektně zrcadlí stropní osvětlení, které vedle standardních LED panelů tvoří také bodové osvětlení namířené na přesně cílená místa. Výsledkem je příjemná neoslňující atmosféra, přitom je na zboží perfektně vidět.

Shop je velice vzdušný a přehledný, čtyři samostané regály rámují přirozenou "cestu" k pokladně a příkladně nabízejí impulzní zboží. Celou pravou boční stěnu tvoří chlazené vitríny pro nápoje, podél prosklených stěn shopu pak najdete tradiční zboží jako květiny, noviny a časopisy nebo box se zmrzlinou. Vedle pokladen je nika s integrovaným regálem se zbožím automotive, kde je vidět, že hlavním partnerem pro dodávky autokosmetiky nebo kapaliny do ostřikovačů je společnost DF Partner. Podle současných trendů nechybí nad pokladnou i nad pultem občerstvení informační LCD panely, jednotlivé části shopu pak popisují ryté nápisy na tmavě mořených dřevěných soklech decentně nasvícené bodovými světly.

Na rozdíl od původní stavby, kde byl prostor shopu a restaurace oddělen, je nyní plynule propojen. Podél nejdelší prosklené strany stavby narazíte nejdříve na kávový koutek se samoobslužným automatem Franke a dotykovým displejem, na něj navazuje sedací částí bistra s celkem pěti stolky pro dvacet strávníků. Nad stolky jsou jakoby v prostoru zavěšené designové žárovky propojené kontrastním červeným kabelem. Vodorovně podle stolků se pak táhne také pult bistra. Celý prostor je zakončen pohodlnou pohovkou a efektní obrazovou tapetou s motivem jídla a cestování, kterému dominuje anonymní přívětivá tvář neznámé ženy v automobilu. Z této strany navíc zákazníci najdou vstup na sociální zařízení, které je připraveno pro instalaci turniketů, jimiž by se jejich použití zpoplatnilo. Ale zatím to prý není na pořadu dne. Sociální zařízení působí stejně jako celý prostor před nimi příjemně a v době naší návštěvy zářilo čistotou. "Občerstvení ještě není úplně hotové. Chceme je trochu doladit výraznějšími barevnými motivy a zútulnit," říká Václava Drechslerová. Pravdou je, že celý prostor by určitě oživily nějaké živé rostliny, které tu zatím chybí.

Kávu i kávovary dodává na čerpací stanice Koloc Oil firma Dallmayr, zákazník jednak může využít automatický kávovar na kelímky, nebo si vybraný druh kávy objednat u obsluhy do poctivého porcelánu. K tomu si může nabídnout něco ze sladkého rozpékaného pečiva nebo vlastních baget, sendvičů, salátů a dezertů, které jsou vystavené v prosklené vitríně. Koloc Oil má vlastní výrobnu v Kařezu, ze které zásobuje čerstvým jídlem všechny tři čerpací stanice ve Středočeském kraji. Kromě baget, sendvičů a mléčných dezertů zde kuchaři vaří standardní teplá jídla a polévky. Zapomeňte na rolující párek a tuhý rohlík, zákazníci této čerpací stanice si mohou pochutnat třeba na klasické rajské omáčce, guláši, řízku nebo švestkových knedlících, popřípadě povidlových vdolcích. "Gastro zatím jede ve zkušebním provozu, zkoušíme, co je všechno možné a co si zákazníci žádají. Pro nás je důležitá především kvalita, chceme, aby zákazník nebyl nijak ochuzený," vysvětluje Václava Drechslerová.

Závěr

Čerpací stanice na D4 má samozřejmě otevřeno nonstop, její provoz pak zajišťuje celkem deset zaměstnanců. Všechny venkovní i vnitřní prostory hlídá ve dne v noci kamerový systém a obsluha samozřejmě udržuje dobré styky i s policií ČR, která se zde pravidelně zastavuje nejen na kávu. Rekonstrukce ještě není úplně hotová, v současnosti se čeká na vyrobení zbrusu nového totemu od firmy Gema z Uničova v úplně jiném designu, než je ten stávající, v plánu je také výstavba venkovního posezení, pro které je připraven prostor za shopem.

Už nyní je však možné hodnotit. Za sebe musím říci, že zrenovovaná čerpací stanice Koloc Oil na D4 u Líšnice nás velmi příjemně překvapila. I když se jedná o relativně malou síť pouze čtyř čerpacích stanic, je vidět, že když se chce a nechybí nápady, profesionální přístup a samozřejmě odpovídající finanční prostředky, je možné postavit něco, co dokáže směle konkurovat obřím řetězcům a v mnohém je i překonat. Zde je vidět, že za tím stojí nejen dlouholeté zkušenosti, ale zároveň i snaha posunovat se dále a odvaha zkoušet něco nového. V důsledku z toho budou mít prospěch nejen její majitelé, ale především motoristé, kteří se sem budou rádi vracet.

Fotogalerie

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/06 Téma číslaKonference Petrol summit 2024
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek