Čerpací stanice roku, Čepro a.s.
Labe opouští Českou republiku těsně po soutoku
s řekou Kamenice v obci Hřensko, které je vstupní branou
do národního parku České Švýcarsko. Letos v létě byla tato
turistická destinace kvůli rozsáhlému lesnímu požáru v centru
pozornosti novinářů i veřejnosti. Na záběrech z nejrozsáhlejší
akce českých hasičů v historii byla často také čerpací stanice
Eurooil, která stojí jen pár set metrů před hraničním přechodem
s Německem a v době požáru představovala pro hasiče i
záchranáře nezbytné zázemí.
Oáza pro hasiče
Obec Hřensko má jen pár set stálých obyvatel.
Většinou jsou živi z turistického ruchu a německých zákazníků,
kteří rádi využívají levnějších služeb a zboží na českém území.
Jenže v posledních třech letech Hřensko nezažívá zrovna období
rozkvětu. Od jara 2020 do jara 2022 zde úřadoval covid, který
znemožňoval přeshraniční kontakt a výrazně také omezoval turistický
ruch, v létě pak zavřel obec rozsáhlý požár v Českém
Švýcarsku a místní se dokonce museli evakuovat.
Dalo by se ale říci, že na přírodní katastrofy
jsou zde zvyklí. V roce 2002 se Hřenském prohnala povodeň,
která zde doslova zlikvidovala vše, co ji přišlo do cesty. Dodnes
visí na okně čerpací stanice Eurooil těsně pod střechou tabulka
s ryskou, k níž dosahovala hladina vody 16. srpna 2002.
Jenom o něco málo níže pak hladina Labe dosáhla v roce 2012.
Dodnes nemají obyvatelé Hřenska jistotu, že budou od další povodně
ochráněni.
Zmíněná čerpací stanice stojící
v relativně úzkém prostoru mezi skálou a silnicí, která vede
podél Labe, zatím všechny útrapy přestála. I když není nová ani
designová a nenabízí žádné speciální služby ani špičkovou
gastronomii, zařadili jsme ji do naší rubriky Čerpací stanice
měsíce. Zaslouží si to i s ohledem na to, co museli její
zřizovatel (Čepro), nájemce i obsluha zažívat během povodní,
pandemie nebo letošního požáru, který se naštěstí nikdy nedostal
tak blízko, aby byla čerpací stanice v přímém ohrožení. Hasiči
si právě vedle této pumpy během požáru udělali stanoviště,
tankovali zde a kupovali občerstvení, protože všechno ostatní bylo
zavřené a obec byla jinak liduprázdná.
Živelnými pohromami zkoušená čerpací stanice
prošla naposledy větší rekonstrukcí po ničivé povodni v roce
2012, kdy zde byl postaven nový shop a mycí linka. V té dnes
najdete moderní portál od firmy Christ, vedle vjezdu do mycí linky
pak je vchod na sociální zařízení, které bylo kompletně
zrekonstruováno letos. Když k tomu ještě připočteme revizi
nádrží a zbrusu nové výdejní stojany, je vidět, že čerpací stanice
v Hřensku nestojí na konci světa mimo zorný úhel pražské
centrály Čepra.
Ze závodů na čerpací
stanici
Nájemcem čerpací stanice je Karel Dolejší,
který sem několikrát do týdne dojíždí z Prahy. Dnes už je
v důchodu, ale příznivci motorsportu si ho možná budou
pamatovat. Svého času jezdil závody automobilů do vrchu
s formulí a vrcholem jeho kariéry bylo 15. místo ve slavném
závodě 24 hodin Le Mans v roce 1995 s Porsche 911
GT2.
Karel Dolejší v Hřensku zaměstnává
šikovnou provozní, která v době jeho nepřítomnosti zajišťuje
provoz celé čerpací stanice společně s obsluhou. Všichni zde
prožili tři krušné sezóny, které sice nebyly tak destruktivní jako
výše zmíněné povodně, ale na psychiku lidí, kteří zajišťují provoz
této čerpací stanice, to bylo velice náročné. "Společnost Čepro
však má ke svým nájemcům velice korektní vztah," říká Karel Dolejší
a dodává, že hlavně během pandemie nemusel nikoho propouštět a
všichni zaměstnanci měli stálý příjem, i když čerpací stanice
prakticky neměla zákazníky a její provoz musel být omezen.
Převážná většina zákazníků sem totiž jezdí
z přeshraničního Bad Shandau, a tak je samozřejmě nezbytné,
aby obsluha uměla německy. I v době naší návštěvy
v zářijový všední den zde bylo docela rušno, ale automobily
s českou poznávací značkou byly spíše výjimkou. "Když
v únoru zdražily pohonné hmoty, jezdili sem Němci ještě víc.
Poté, co německá vláda snížila spotřební daň, ustalo to, ale nyní
se vrátili," říká Karel Dolejší. Sám pozoruji německé manžele
v Opelu Zafira. Pán nejdříve tankuje do automobilu a poté
otevírá zavazadlový prostor, kde má ještě plastovou bednu
s třemi kanystry… Když je fotím, nevraživě mě pozorují.
Podle Karla Dolejšího je takových zákazníků
hodně a čerpací stanice je na ně zaměřená. Tři zbrusu nové
multiproduktové stojany Tatsuno v modrožlutých barvách sítě
Eurooil, které jsou uspořádány tak, aby maximálně zaplnily úzký
prostor mezi silnicí a skálou, dokáží najednou obsloužit šest
zákazníků v osobních automobilech. Na betonové výztuze proti
drolící se skále pak najdete ještě samostatný výdej nafty pro
nákladní automobily. V nabídce jsou základní pohonné hmoty od
Eurooilu: standardní motorová nafta a benzín oktanového čísla 95,
pro náročnější motoristy jsou k dispozici i jejich aditivované
prémiové varianty s obchodním názvem Optimal, které jsou o 50
haléřů dražší. Nenajdete zde ani stojan na AdBlue nebo plničky LPG
či CNG a nečekejte zde ani nabíjecí stojan pro elektromobily.
V Hřensku zatím pro alternativní energie není klientela.
Celé nádvoří je samozřejmě zastřešeno až nad
malý shop, který nabízí základní sortiment zboží a
z občerstvení pouze kávu z automatu a balené bagety.
Jednu specialitu tu však najdete. Provozovatel zjistil, že německá
klientela miluje české knedlíky, a tak zde v "chlaďáku" najdete
kompletní sortiment této české speciality od špekových, borůvkových
nebo meruňkových knedlíků až po klasický houskový a bramborový
knedlík. Jinak zde mají největší obrat vedle pohonných hmot
z cigaret a alkoholu, jak už to na hraničních pumpách
s Německem a Rakouskem bývá. Dodejme ještě, že čerpací stanice
má otevřeno od 5.00 do 23.00 hodin a platit zde můžete vedle
hotovosti také klasickými platebními kartami a palivovými kartami
Eurooil, Benzina, CCS, DKV, EW Eurowag, UTA, DFC a Premia. A jako
na všech čerpacích stanicích Eurooil si i zde můžete zakoupit
elektronickou dálniční známku. Na této čerpací stanici také můžete
podobně jako na poště platit složenky například za plyn, elektřinu
či telefon, podávat příkazy k úhradě a vkládat hotovost na účet v
rámci ČR.
Závěr
V současnosti se do Hřenska začali vracet i čeští turisté,
kteří jsou zvědaví, jak se změnila tvář Českého Švýcarska po
ničivých požárech, a tak hlavně o víkendu nemá místní čerpací
stanice o zákazníky nouzi. Ale to bude trvat jen dočasně, než začne
opravdová zima. Nezbývá než čekat na příští sezónu, která by po
třech letech konečně mohla přinést obyvatelům Hřenska i
provozovatelům této čerpací stanice větší zisky. Zasloužili by si
to…
Fotogalerie