EuroOil Hřensko

Čerpací stanice roku, Čepro a.s.

Hřensko

Labe opouští Českou republiku těsně po soutoku s řekou Kamenice v obci Hřensko, které je vstupní branou do národního parku České Švýcarsko. Letos v létě byla tato turistická destinace kvůli rozsáhlému lesnímu požáru v centru pozornosti novinářů i veřejnosti. Na záběrech z nejrozsáhlejší akce českých hasičů v historii byla často také čerpací stanice Eurooil, která stojí jen pár set metrů před hraničním přechodem s Německem a v době požáru představovala pro hasiče i záchranáře nezbytné zázemí.

Oáza pro hasiče

Obec Hřensko má jen pár set stálých obyvatel. Většinou jsou živi z turistického ruchu a německých zákazníků, kteří rádi využívají levnějších služeb a zboží na českém území. Jenže v posledních třech letech Hřensko nezažívá zrovna období rozkvětu. Od jara 2020 do jara 2022 zde úřadoval covid, který znemožňoval přeshraniční kontakt a výrazně také omezoval turistický ruch, v létě pak zavřel obec rozsáhlý požár v Českém Švýcarsku a místní se dokonce museli evakuovat.

Dalo by se ale říci, že na přírodní katastrofy jsou zde zvyklí. V roce 2002 se Hřenském prohnala povodeň, která zde doslova zlikvidovala vše, co ji přišlo do cesty. Dodnes visí na okně čerpací stanice Eurooil těsně pod střechou tabulka s ryskou, k níž dosahovala hladina vody 16. srpna 2002. Jenom o něco málo níže pak hladina Labe dosáhla v roce 2012. Dodnes nemají obyvatelé Hřenska jistotu, že budou od další povodně ochráněni.

Zmíněná čerpací stanice stojící v relativně úzkém prostoru mezi skálou a silnicí, která vede podél Labe, zatím všechny útrapy přestála. I když není nová ani designová a nenabízí žádné speciální služby ani špičkovou gastronomii, zařadili jsme ji do naší rubriky Čerpací stanice měsíce. Zaslouží si to i s ohledem na to, co museli její zřizovatel (Čepro), nájemce i obsluha zažívat během povodní, pandemie nebo letošního požáru, který se naštěstí nikdy nedostal tak blízko, aby byla čerpací stanice v přímém ohrožení. Hasiči si právě vedle této pumpy během požáru udělali stanoviště, tankovali zde a kupovali občerstvení, protože všechno ostatní bylo zavřené a obec byla jinak liduprázdná.

Živelnými pohromami zkoušená čerpací stanice prošla naposledy větší rekonstrukcí po ničivé povodni v roce 2012, kdy zde byl postaven nový shop a mycí linka. V té dnes najdete moderní portál od firmy Christ, vedle vjezdu do mycí linky pak je vchod na sociální zařízení, které bylo kompletně zrekonstruováno letos. Když k tomu ještě připočteme revizi nádrží a zbrusu nové výdejní stojany, je vidět, že čerpací stanice v Hřensku nestojí na konci světa mimo zorný úhel pražské centrály Čepra. 

Ze závodů na čerpací stanici

Nájemcem čerpací stanice je Karel Dolejší, který sem několikrát do týdne dojíždí z Prahy. Dnes už je v důchodu, ale příznivci motorsportu si ho možná budou pamatovat. Svého času jezdil závody automobilů do vrchu s formulí a vrcholem jeho kariéry bylo 15. místo ve slavném závodě 24 hodin Le Mans v roce 1995 s Porsche 911 GT2.

Karel Dolejší v Hřensku zaměstnává šikovnou provozní, která v době jeho nepřítomnosti zajišťuje provoz celé čerpací stanice společně s obsluhou. Všichni zde prožili tři krušné sezóny, které sice nebyly tak destruktivní jako výše zmíněné povodně, ale na psychiku lidí, kteří zajišťují provoz této čerpací stanice, to bylo velice náročné. "Společnost Čepro však má ke svým nájemcům velice korektní vztah," říká Karel Dolejší a dodává, že hlavně během pandemie nemusel nikoho propouštět a všichni zaměstnanci měli stálý příjem, i když čerpací stanice prakticky neměla zákazníky a její provoz musel být omezen.

Převážná většina zákazníků sem totiž jezdí z přeshraničního Bad Shandau, a tak je samozřejmě nezbytné, aby obsluha uměla německy. I v době naší návštěvy v zářijový všední den zde bylo docela rušno, ale automobily s českou poznávací značkou byly spíše výjimkou. "Když v únoru zdražily pohonné hmoty, jezdili sem Němci ještě víc. Poté, co německá vláda snížila spotřební daň, ustalo to, ale nyní se vrátili," říká Karel Dolejší. Sám pozoruji německé manžele v Opelu Zafira. Pán nejdříve tankuje do automobilu a poté otevírá zavazadlový prostor, kde má ještě plastovou bednu s třemi kanystry… Když je fotím, nevraživě mě pozorují.

Podle Karla Dolejšího je takových zákazníků hodně a čerpací stanice je na ně zaměřená. Tři zbrusu nové multiproduktové stojany Tatsuno v modrožlutých barvách sítě Eurooil, které jsou uspořádány tak, aby maximálně zaplnily úzký prostor mezi silnicí a skálou, dokáží najednou obsloužit šest zákazníků v osobních automobilech. Na betonové výztuze proti drolící se skále pak najdete ještě samostatný výdej nafty pro nákladní automobily. V nabídce jsou základní pohonné hmoty od Eurooilu: standardní motorová nafta a benzín oktanového čísla 95, pro náročnější motoristy jsou k dispozici i jejich aditivované prémiové varianty s obchodním názvem Optimal, které jsou o 50 haléřů dražší. Nenajdete zde ani stojan na AdBlue nebo plničky LPG či CNG a nečekejte zde ani nabíjecí stojan pro elektromobily. V Hřensku zatím pro alternativní energie není klientela.

Celé nádvoří je samozřejmě zastřešeno až nad malý shop, který nabízí základní sortiment zboží a z občerstvení pouze kávu z automatu a balené bagety. Jednu specialitu tu však najdete. Provozovatel zjistil, že německá klientela miluje české knedlíky, a tak zde v "chlaďáku" najdete kompletní sortiment této české speciality od špekových, borůvkových nebo meruňkových knedlíků až po klasický houskový a bramborový knedlík. Jinak zde mají největší obrat vedle pohonných hmot z cigaret a alkoholu, jak už to na hraničních pumpách s Německem a Rakouskem bývá. Dodejme ještě, že čerpací stanice má otevřeno od 5.00 do 23.00 hodin a platit zde můžete vedle hotovosti také klasickými platebními kartami a palivovými kartami Eurooil, Benzina, CCS, DKV, EW Eurowag, UTA, DFC a Premia. A jako na všech čerpacích stanicích Eurooil si i zde můžete zakoupit elektronickou dálniční známku. Na této čerpací stanici také můžete podobně jako na poště platit složenky například za plyn, elektřinu či telefon, podávat příkazy k úhradě a vkládat hotovost na účet v rámci ČR.

Závěr

V současnosti se do Hřenska začali vracet i čeští turisté, kteří jsou zvědaví, jak se změnila tvář Českého Švýcarska po ničivých požárech, a tak hlavně o víkendu nemá místní čerpací stanice o zákazníky nouzi. Ale to bude trvat jen dočasně, než začne opravdová zima. Nezbývá než čekat na příští sezónu, která by po třech letech konečně mohla přinést obyvatelům Hřenska i provozovatelům této čerpací stanice větší zisky. Zasloužili by si to…

Fotogalerie

Petrol Magazín

Aktuální vydání2022/05 Téma číslaOtevření českého terminálu v Holandsku
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek