Čerpací stanice roku, Petronal
Designový pitstop v průmyslové
zóně
Rušná Podleská ulice na periferii
našeho hlavního města nabízí řidičům hned dvě možnosti tankování.
Kousek od sebe zde stojí čerpací stanice Prim a Petronal. Ve druhém
případě nyní zákazníci zajíždění k novému, značně
futuristickému objektu, který u nás nemá obdobu a na první pohled
spíše připomíná designové kreace z druhé strany
Atlantiku.
Začalo to buňkou
Čerpací stanice v průmyslové zóně nedaleko
železniční trati zde stojí již od 90. let minulého století. Pod
názvem MV Plus zde stál jeden zastřešený výdejní stojan, buňka pro
obsluhu a nadzemní nádrže. Místní se sem i díky příznivým cenám
naučili jezdit pravidelně a pumpa celkem bez problémů i ve stále
více konkurenčním prostředí prosperovala. Nicméně doba se změnila,
nároky zákazníků se zvýšily, a tak i zde se zamysleli nad
budoucností této čerpací stanice.
"Myšlenka na rekonstrukci se poprvé objevila na
stole před čtyřmi lety," říká Tomáš Kakrda, který má provoz této
čerpací stanice na starosti, a dodává: "Nějakou dobu jsme vedli
debaty o tom, co by se tady na tomto stísněném prostoru dalo
vytvořit, a nakonec jsme do té debaty přizvali i libereckého
architekta Daniela Zerzána, který navrhl tuhle dřevostavbu ve tvaru
škeble."
Nutno podotknout, že nová čerpací stanice
Petronal, která spíše než škebli připomíná kosmickou loď ze Star
Wars, by si zasloužila lepší místo než tenhle "výkus" mezi
sklady, vlnitým plechem a vůbec léty pěstěným "průmyslovým
nepořádkem". Časem má být v okolí vybudována obytná zóna a
teprve potom by sem mohla netradiční čerpací stanice urbanisticky
zapadnout.
Jako v horské chatě
Čerpací stanice a dřevostavba jde kupodivu
docela dobře dohromady. Architekt navrhl montovaný systém jedné
rakouské firmy, který se využívá především při budování rodinných
domů, ale funguje i v případě této specifické stavby. Problém
není s bezpečností, živostností či výstavbou a také
pořizovací cena se v zásadě neliší od zděné stavby.
Samotný proces výstavby není komplikovaný.
Vybuduje se základová deska s přípojkami a na ní během
několika dní vyroste montovaná dřevěná konstrukce. Ta se zateplí,
opláští, udělají se rozvody energií, elektřiny a vody a je to
hotové. Podle tvůrců jsou například požární vlastnosti takto
celodřevěné stavby lepší než u klasických zděných konstrukcí,
problém není ani s životností. I když dřevo je zde nosným
prvkem, do jeho konstrukce byly nakonec zakomponovány i kovové
nosníky, které umožní, aby na zázemí čerpací stanice plynule
navázalo zastřešení nádvoří s výdejními stojany.
Zatímco zvenku nepoznáte, že se jedná o
dřevostavbu, uvnitř zůstaly dřevěné stěny v přírodním odstínu
s továrním ošetřením bez další povrchové úpravy, takže
v interiéru čerpací stanice si tak trochu připadáte jako
v horské chatě. Díky vynikajícím termoregulačním schopnostem
tohoto stavebního materiálu navíc nebyly komplikace
s vytápěním, které zde zajišťují elektrické přímotopy,
v létě pak je dispozici pochopitelně klimatizace. I když velké
prosklené plochy jsou po celé straně přikloněné k výdejním
stojanům, uvnitř je útulné šero, které se snaží eliminovat
originální LED osvětlení ve stropě i na stěnách.
Benzín, nebo naftu
Zvenku na nádvoří na první pohled zaujme opora
zastřešení v podobě zlatě natřených "svazků" kovových traverz,
mezi kterými najdete celkem šest stání u tří nových výdejních
stojanů Tatsuno, které jsou vyvedeny v černé barvě. Ty
doplňuje ještě samostatný výdejní stojan na kapalinu AdBlue.
V době naší návštěvy zde byl docela frmol. Vrcholilo totiž
zdražování PHM poté, co ruský agresor napadl Ukrajinu, a lidé
tankovali palivo, kde se dalo.
Čerpací stanice v Uhříněvsi byla léta
zaměřena především na prodej pohonných hmot, další doplňkové služby
a prodej zde v podstatě neexistoval. To se samozřejmě
s výstavbou nového objektu změnilo. I nadále sem zákazníci
jezdí hlavně pro cenově výhodné pohonné hmoty, ale zároveň i zde
již mohou využívat dalších služeb, které jsou na ostatních
čerpacích stanicích dávno standardem.
Nabídka pohonných hmot odpovídá konceptu
čerpací stanice, která láká na ceny pohonných hmot. Na celkem šesti
stáních je k dispozici pouze benzín oktanového čísla 95 a
nafta bez aditiv, na dvou stáních si pak lze doplnit ze stojanu
také kapalinu AdBlue. Poměrně velkorysý počet výdejních míst má své
důvody: "Chtěli jsme navýšit výtoč a zároveň jsme nechtěli, aby
tady vznikaly fronty a zkomplikovalo to dopravu na Podleské ulici.
Lidi se pak hádají, dochází ke konfliktům. Svého času zde musela
řídit dopravu policie a tomu jsme se chtěli vyhnout," říká Tomáš
Kakrda.
Žádné alternativní energie zde nedoplníte a
není to ani v plánu. I když se zázemí zásadně vylepšilo,
elektromobilisty by další nabídka služeb při jejich dlouhém čekání
asi neuspokojila, na své si zde nepřijdou ani majitelé automobilů
na LPG nebo CNG. Čerpací stanice má nově otevřeno od 5.30 do 22.00,
přes noc mají řidiči k dispozici tankautomat, na kterém lze
kromě standardních kreditních karet platit také zákaznickou kartou.
Společnost Petronal, která provozuje ještě jednu čerpací stanici
v Liberci, svým zákazníkům nabízí i věrnostní kartičky, se
kterými lze dostat až korunovou slevu.
Pouze káva a balené bagety
Shop s atmosférou horské chaty je zařízen
spíše minimalisticky. Vpravo od dveří jsou umístěny dva regály
s nejnutnějším sortimentem, na jaký jsou návštěvníci čerpací
stanice zvyklí, další - a nutno podotknout, že především automotive
produkty - najdete podél prosklené stěny. Impulzní zóna v okolí
vyvýšené pokladny láká na cukrovinky a pozornosti pro děti.
Chlazené nápoje ukrývá rozlehlá lednice na stěně vpravo proti
dveřím, za níž je v koutu ukryt samoobslužný kávový koutek od
Tchiba s nabídkou italské kávy Piacetto. Kávu do kelímku lze
platit hotovostí i kreditní kartou přímo u automatu nebo na
pokladně. S ohledem na stísněný prostor je pro zákazníky
k dispozici pouze jedna toaleta přístupná z prostoru
shopu.
I když kromě shopu se v objektu skrývají i
solidní skladové prostory, na nějakou přípravnu jídel se zde
nemyslelo. Vedle cukrovinek tak zažene hlad nejvýše balená bageta
nebo sendvič od firmy Crocodille. "Nad nějakým konceptem
občerstvení jsme ještě úplně nepřemýšleli, ale do budoucna
s tím chceme něco udělat," vysvětluje Tomáš Kakrda a dodává,
že čerpací stanice zde léta fungovala pouze jako takový pitstop pro
projíždějící motoristy, kteří potřebovali doplnit pohonné hmoty
nebo provozní kapaliny. "O to se snažíme i nyní a k tomu ještě
přidáváme příjemné prostředí." V řešení je kromě nějakého
konceptu občerstvení ještě posezení u integrovaného stolku
v čele objektu.
Fotogalerie