Petronal Praha - Uhříněves

Čerpací stanice roku, Petronal

PETRONAL Uhříněves

Designový pitstop v průmyslové zóně

Rušná Podleská ulice na periferii našeho hlavního města nabízí řidičům hned dvě možnosti tankování. Kousek od sebe zde stojí čerpací stanice Prim a Petronal. Ve druhém případě nyní zákazníci zajíždění k novému, značně futuristickému objektu, který u nás nemá obdobu a na první pohled spíše připomíná designové kreace z druhé strany Atlantiku.

Začalo to buňkou  

Čerpací stanice v průmyslové zóně nedaleko železniční trati zde stojí již od 90. let minulého století. Pod názvem MV Plus zde stál jeden zastřešený výdejní stojan, buňka pro obsluhu a nadzemní nádrže. Místní se sem i díky příznivým cenám naučili jezdit pravidelně a pumpa celkem bez problémů i ve stále více konkurenčním prostředí prosperovala. Nicméně doba se změnila, nároky zákazníků se zvýšily, a tak i zde se zamysleli nad budoucností této čerpací stanice.

"Myšlenka na rekonstrukci se poprvé objevila na stole před čtyřmi lety," říká Tomáš Kakrda, který má provoz této čerpací stanice na starosti, a dodává: "Nějakou dobu jsme vedli debaty o tom, co by se tady na tomto stísněném prostoru dalo vytvořit, a nakonec jsme do té debaty přizvali i libereckého architekta Daniela Zerzána, který navrhl tuhle dřevostavbu ve tvaru škeble."

Nutno podotknout, že nová čerpací stanice Petronal, která spíše než škebli připomíná kosmickou loď ze Star Wars, by si zasloužila lepší místo než tenhle "výkus" mezi sklady, vlnitým plechem a vůbec léty pěstěným "průmyslovým nepořádkem". Časem má být v okolí vybudována obytná zóna a teprve potom by sem mohla netradiční čerpací stanice urbanisticky zapadnout.

Jako v horské chatě

Čerpací stanice a dřevostavba jde kupodivu docela dobře dohromady. Architekt navrhl montovaný systém jedné rakouské firmy, který se využívá především při budování rodinných domů, ale funguje i v případě této specifické stavby. Problém není s bezpečností, živostností či výstavbou a také pořizovací cena se v zásadě neliší od zděné stavby.

Samotný proces výstavby není komplikovaný. Vybuduje se základová deska s přípojkami a na ní během několika dní vyroste montovaná dřevěná konstrukce. Ta se zateplí, opláští, udělají se rozvody energií, elektřiny a vody a je to hotové. Podle tvůrců jsou například požární vlastnosti takto celodřevěné stavby lepší než u klasických zděných konstrukcí, problém není ani s životností. I když dřevo je zde nosným prvkem, do jeho konstrukce byly nakonec zakomponovány i kovové nosníky, které umožní, aby na zázemí čerpací stanice plynule navázalo zastřešení nádvoří s výdejními stojany.

Zatímco zvenku nepoznáte, že se jedná o dřevostavbu, uvnitř zůstaly dřevěné stěny v přírodním odstínu s továrním ošetřením bez další povrchové úpravy, takže v interiéru čerpací stanice si tak trochu připadáte jako v horské chatě. Díky vynikajícím termoregulačním schopnostem tohoto stavebního materiálu navíc nebyly komplikace s vytápěním, které zde zajišťují elektrické přímotopy, v létě pak je dispozici pochopitelně klimatizace. I když velké prosklené plochy jsou po celé straně přikloněné k výdejním stojanům, uvnitř je útulné šero, které se snaží eliminovat originální LED osvětlení ve stropě i na stěnách.

Benzín, nebo naftu

Zvenku na nádvoří na první pohled zaujme opora zastřešení v podobě zlatě natřených "svazků" kovových traverz, mezi kterými najdete celkem šest stání u tří nových výdejních stojanů Tatsuno, které jsou vyvedeny v černé barvě. Ty doplňuje ještě samostatný výdejní stojan na kapalinu AdBlue. V době naší návštěvy zde byl docela frmol. Vrcholilo totiž zdražování PHM poté, co ruský agresor napadl Ukrajinu, a lidé tankovali palivo, kde se dalo.

Čerpací stanice v Uhříněvsi byla léta zaměřena především na prodej pohonných hmot, další doplňkové služby a prodej zde v podstatě neexistoval. To se samozřejmě s výstavbou nového objektu změnilo. I nadále sem zákazníci jezdí hlavně pro cenově výhodné pohonné hmoty, ale zároveň i zde již mohou využívat dalších služeb, které jsou na ostatních čerpacích stanicích dávno standardem.

Nabídka pohonných hmot odpovídá konceptu čerpací stanice, která láká na ceny pohonných hmot. Na celkem šesti stáních je k dispozici pouze benzín oktanového čísla 95 a nafta bez aditiv, na dvou stáních si pak lze doplnit ze stojanu také kapalinu AdBlue. Poměrně velkorysý počet výdejních míst má své důvody: "Chtěli jsme navýšit výtoč a zároveň jsme nechtěli, aby tady vznikaly fronty a zkomplikovalo to dopravu na Podleské ulici. Lidi se pak hádají, dochází ke konfliktům. Svého času zde musela řídit dopravu policie a tomu jsme se chtěli vyhnout," říká Tomáš Kakrda.

Žádné alternativní energie zde nedoplníte a není to ani v plánu. I když se zázemí zásadně vylepšilo, elektromobilisty by další nabídka služeb při jejich dlouhém čekání asi neuspokojila, na své si zde nepřijdou ani majitelé automobilů na LPG nebo CNG. Čerpací stanice má nově otevřeno od 5.30 do 22.00, přes noc mají řidiči k dispozici tankautomat, na kterém lze kromě standardních kreditních karet platit také zákaznickou kartou. Společnost Petronal, která provozuje ještě jednu čerpací stanici v Liberci, svým zákazníkům nabízí i věrnostní kartičky, se kterými lze dostat až korunovou slevu.

Pouze káva a balené bagety

Shop s atmosférou horské chaty je zařízen spíše minimalisticky. Vpravo od dveří jsou umístěny dva regály s nejnutnějším sortimentem, na jaký jsou návštěvníci čerpací stanice zvyklí, další - a nutno podotknout, že především automotive produkty - najdete podél prosklené stěny. Impulzní zóna v okolí vyvýšené pokladny láká na cukrovinky a pozornosti pro děti. Chlazené nápoje ukrývá rozlehlá lednice na stěně vpravo proti dveřím, za níž je v koutu ukryt samoobslužný kávový koutek od Tchiba s nabídkou italské kávy Piacetto. Kávu do kelímku lze platit hotovostí i kreditní kartou přímo u automatu nebo na pokladně. S ohledem na stísněný prostor je pro zákazníky k dispozici pouze jedna toaleta přístupná z prostoru shopu.

I když kromě shopu se v objektu skrývají i solidní skladové prostory, na nějakou přípravnu jídel se zde nemyslelo. Vedle cukrovinek tak zažene hlad nejvýše balená bageta nebo sendvič od firmy Crocodille. "Nad nějakým konceptem občerstvení jsme ještě úplně nepřemýšleli, ale do budoucna s tím chceme něco udělat," vysvětluje Tomáš Kakrda a dodává, že čerpací stanice zde léta fungovala pouze jako takový pitstop pro projíždějící motoristy, kteří potřebovali doplnit pohonné hmoty nebo provozní kapaliny. "O to se snažíme i nyní a k tomu ještě přidáváme příjemné prostředí." V řešení je kromě nějakého konceptu občerstvení ještě posezení u integrovaného stolku v čele objektu.

Fotogalerie

Petrol Magazín

Aktuální vydání2022/05 Téma číslaOtevření českého terminálu v Holandsku
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek