Čerpací stanice roku, IMOBA a.s.
Pumpa, D1 - Průhonice
Čerpací stanice nebo restaurace? Obojí!
Na nejstarší české dálnici D1 na výjezdu z Prahy stávala u
Exitu 6 na Průhonice čerpací stanice Pap Oil. Její nový majitel -
společnost MOL - o ni neměl zájem, a tak ji prodal společnosti
Imoba. Vloni v létě nevzhledná čerpací stanice zmizela a na stejném
místě jsme mohli pozorovat čilý stavební ruch. Ten vyvrcholil
koncem roku, a tak zde od prvního prosince nejen motoristům slouží
nová čerpací stanice s velkoryse pojatou restaurací
a jednoduchým názvem Pumpa.
Čerpačka i protihluková stěna
Za konceptem průhonické Pumpy stojí studio A32 architekta Ivana
Koláře, které se již podílelo mimo jiné na průhonické restauraci a
kavárně Paloma nebo na výstavbě Centra pohybové medicíny na
pražském Chodově. Cílem projektu bylo vytvořit ucelený prostor,
který bude sloužit jak řidičům osobních automobilů projíždějícím po
dálnici D1 ve směru na Brno, tak obyvatelům Průhonic. Ti by mohli
být rádi i za protihlukovou stěnu, kterou stavba vůči dálnici D1 a
městské zástavbě vytváří.
Příjezdová cesta k Pumpě je ukryta za malým kopcem, ŘSD
navíc nepovolilo novému majiteli, aby před sjezdem avizoval novou
čerpačku totemem, a tak zde sjedou pouze řidiči, kteří tohle místo
už znají. Hned na první pohled je jasné, že se nejedná o standardní
dálniční čerpací stanici, které lemují "déjedničku" od Prahy do
Brna. Z poměrně rozlehlého objektu s částečně prosklenou
čelní plochou vystupuje trojúhelníkové podsvětlené zastřešení
nádvoří se dvěma oboustrannými výdejními multiproduktovými stojany.
Na designovou budovu pak navazují z obou stran velké
protihlukové skleněné stěny a dřevěné sloupy s popínavými
rostlinami, které mají připomínat chmelnici. Součástí čerpací
stanice měl být totiž původně také pivovar, ale od toho se nakonec
upustilo.
Elektromobilů ráj
Dva moderní multiproduktové výdejní stojany Wayne nabízejí
sortiment pohonných hmot od společnosti Čepro. Řidiči mají
k dispozici bezolovnatý aditivovaný benzin s oktanovým
číslem 95 a 98 a motorovou naftu bez biosložky v levnější
standardní variantě bez aditivace a v prémiové verzi (Diesel+)
s aditivací. Na jednom stojanu pak najdete také kapalinu
AdBlue, bez které se neobjedou moderní vznětové motory, a na druhé
stlačený zemní plyn (CNG). Ceny pohonných hmot jsou oproti okolním
dálničním čerpačkám (Benzina, Shell) o něco nižší, nicméně
konkurovat "lowendové" samoobslužné čerpací stanici Tank&Go,
která stojí nedaleko, Pumpa nechce.
Oproti tomu však nabízí služby pro majitele elektromobilů.
K dispozici je zde celkem deset nabíjecích stojanů od
společnosti ČEZ. Šest stojí v části přístupné od dálnice,
čtyři pak z druhé strany od průhonické zástavby. Čtyři stojany
jsou vybaveny dobíjecími stanicemi DC ABB Terra 184 se dvěma kabely
se standardem CCS Combo II. To umožňuje dobíjení jednoho vozidla
výkonem až 180 kW, nebo dvou vozidel výkonem 90 kW. Zbylých šest
stojanů je ve verzi ABB Terra 54 vybavené jedním kabelem standardu
CCS Combo II a jedním kabelem standardu ChaDeMo, což umožňuje
dobíjet jedno vozidlo jedním ze standardů výkonem až 50 kW.
Využívat je mohou i majitelé plug-in hybridů, kteří mají k
dispozici zásuvku střídavého dobíjení standardu Mennekes o výkonu
až 22 kW.
Velkorysý a zároveň útulný interiér
Dobíjecí stojany pro elektromobily tak trochu souvisí
s konceptem celé čerpací stanice. Protože dobíjení určitou
dobu trvá, nabízí zázemí Pumpy svým zákazníkům nebývale komfortní
prostor, který lze smysluplně využít k občerstvení, odpočinku
nebo třeba soukromé či obchodní schůzce. Interiér je plný zeleně,
živé pnoucí rostliny visí ze stropních konzolí doplněných důmyslně
vymyšleným osvětlením, které na jednu stranu vytváří atmosféru a na
druhou přímo osvětluje jídelní prostory.
Velkorysý interiér je rozdělen na část přiléhající
k čerpací stanici, jehož součástí jsou pokladny, freshbar
s čerstvými bagetami, sendviči, ale i sladkým pečivem a dorty
a shop, kde kromě standardního zboží najdete například italské
speciality nebo zavařená hotová jídla připravená místními kuchaři.
K dispozici je i několik stolků, u kterých si mohou zákazníci
vychutnat kávu připravenou v profesionálním pákovém kávovaru.
U některých stolků nechybí ani možnost dobití mobilních zařízení
prostřednictví USB nebo klasické zásuvky, popřípadě bezdrátově.
K dispozici je samozřejmě bezplatný internet z bezdrátové
sítě wi-fi.
S ohledem na současnou epidemiologickou situaci stojí
určitě za zmínku, že všechny hotovostní transakce na Pumpě mohou
zákazníci uskutečnit prostřednictvím automatických recyklačních
pokladen Glory CI-10, které jsou svým designem navrženy pro
instalace do pokladních pultů a plně spolupracují s pokladním
systémem EuroShop 3 od Unicode Systems.
Plnohodnotná restaurace
Druhou polovinu zázemí tvoří velkoryse pojatá samoobslužná
restaurace se 119 místy k sezení. Díky důmyslné architektuře
působí celý prostor útulným dojmem a atraktivní nabídka jídel láká
nejen motoristy, ale i například obyvatele Průhonic zajít sem na
oběd či večeři. Zapomenout nesmíme ani na vlastní pekárnu, která
denně peče čerstvé pečivo, jež si zde můžete zakoupit a zároveň ho
využívají kuchaři pro přípravu plněných baget nebo sendvičů.
V nabídce restaurace najdete jak obědové menu, tak minutky
z profesionálních grillů Rotisol, ke kterým si můžete dát
netradiční přílohy jako například grilovanou zeleninu nebo červenou
řepu se slaninou. Nepoužívají se žádné polotovary, všechny suroviny
jsou čerstvé a jídla připravují místní kuchaři podle vlastních
receptů. Ceny odpovídají nabídce současných restaurací. U hotových
jídel začínají na 119 korunách (Halušky s brynzou) a končí na
195 korunách (Vídeňská roštěná), nejdražší položkou na menu je pak
čtvrtkilový Rib Eye steak za 345 korun.
Obrovský vnitřní prostor Pumpy umožnil vytvoření dvou sociálních
zařízení zvlášť pro zákazníky čerpací stanice a zvlášť restaurace.
V Shopu i na toaletách stojí za pozornost velké obrazovky,
které nabízejí online informace z dopravy. Zde si můžete
například zjistit, zdali se na vaší plánované cestě netvoří někde
kolony. A mimochodem, nechybí ani velkorysé zázemí pro 30
zaměstnanců Pumpy, kteří zde pracují v dvousměnném provozu.
Zatímco restaurace má otevřeno pouze do 22 hodin, čerpací stanice
je k dispozici nonstop 24 hodin denně, sedm dní
v týdnu.
Závěr
Průhonická Pumpa je z hlediska celé české sítě čerpacích
stanic naprostým unikátem. Na jednu stranu je třeba ocenit její
netradiční design, zejména pak atraktivní interiér plný zeleně a
útulných zákoutí, na druhou pak komplex služeb, které jsou k
dispozici nejen motoristům. Jestli je Pumpa více restaurací, nebo
čerpačkou není podstatné. Důležité je, jak tyto služby vnímá stále
náročnější zákazník. A ten musí být podle mě po každé návštěvě nové
průhonické čerpací stanice určitě spokojen.
Fotogalerie