Pumpa, D1 - Průhonice

Čerpací stanice roku, IMOBA a.s.

PUMPA - Průhonice

Pumpa, D1 - Průhonice

Čerpací stanice nebo restaurace? Obojí!

Na nejstarší české dálnici D1 na výjezdu z Prahy stávala u Exitu 6 na Průhonice čerpací stanice Pap Oil. Její nový majitel - společnost MOL - o ni neměl zájem, a tak ji prodal společnosti Imoba. Vloni v létě nevzhledná čerpací stanice zmizela a na stejném místě jsme mohli pozorovat čilý stavební ruch. Ten vyvrcholil koncem roku, a tak zde od prvního prosince nejen motoristům slouží nová čerpací stanice s velkoryse pojatou restaurací a jednoduchým názvem Pumpa.

Čerpačka i protihluková stěna

Za konceptem průhonické Pumpy stojí studio A32 architekta Ivana Koláře, které se již podílelo mimo jiné na průhonické restauraci a kavárně Paloma nebo na výstavbě Centra pohybové medicíny na pražském Chodově. Cílem projektu bylo vytvořit ucelený prostor, který bude sloužit jak řidičům osobních automobilů projíždějícím po dálnici D1 ve směru na Brno, tak obyvatelům Průhonic. Ti by mohli být rádi i za protihlukovou stěnu, kterou stavba vůči dálnici D1 a městské zástavbě vytváří.

Příjezdová cesta k Pumpě je ukryta za malým kopcem, ŘSD navíc nepovolilo novému majiteli, aby před sjezdem avizoval novou čerpačku totemem, a tak zde sjedou pouze řidiči, kteří tohle místo už znají. Hned na první pohled je jasné, že se nejedná o standardní dálniční čerpací stanici, které lemují "déjedničku" od Prahy do Brna. Z poměrně rozlehlého objektu s částečně prosklenou čelní plochou vystupuje trojúhelníkové podsvětlené zastřešení nádvoří se dvěma oboustrannými výdejními multiproduktovými stojany. Na designovou budovu pak navazují z obou stran velké protihlukové skleněné stěny a dřevěné sloupy s popínavými rostlinami, které mají připomínat chmelnici. Součástí čerpací stanice měl být totiž původně také pivovar, ale od toho se nakonec upustilo.

Elektromobilů ráj

Dva moderní multiproduktové výdejní stojany Wayne nabízejí sortiment pohonných hmot od společnosti Čepro. Řidiči mají k dispozici bezolovnatý aditivovaný benzin s oktanovým číslem 95 a 98 a motorovou naftu bez biosložky v levnější standardní variantě bez aditivace a v prémiové verzi (Diesel+) s aditivací. Na jednom stojanu pak najdete také kapalinu AdBlue, bez které se neobjedou moderní vznětové motory, a na druhé stlačený zemní plyn (CNG). Ceny pohonných hmot jsou oproti okolním dálničním čerpačkám (Benzina, Shell) o něco nižší, nicméně konkurovat "lowendové" samoobslužné čerpací stanici Tank&Go, která stojí nedaleko, Pumpa nechce.  

Oproti tomu však nabízí služby pro majitele elektromobilů. K dispozici je zde celkem deset nabíjecích stojanů od společnosti ČEZ. Šest stojí v části přístupné od dálnice, čtyři pak z druhé strany od průhonické zástavby. Čtyři stojany jsou vybaveny dobíjecími stanicemi DC ABB Terra 184 se dvěma kabely se standardem CCS Combo II. To umožňuje dobíjení jednoho vozidla výkonem až 180 kW, nebo dvou vozidel výkonem 90 kW. Zbylých šest stojanů je ve verzi ABB Terra 54 vybavené jedním kabelem standardu CCS Combo II a jedním kabelem standardu ChaDeMo, což umožňuje dobíjet jedno vozidlo jedním ze standardů výkonem až 50 kW. Využívat je mohou i majitelé plug-in hybridů, kteří mají k dispozici zásuvku střídavého dobíjení standardu Mennekes o výkonu až 22 kW.

Velkorysý a zároveň útulný interiér

Dobíjecí stojany pro elektromobily tak trochu souvisí s konceptem celé čerpací stanice. Protože dobíjení určitou dobu trvá, nabízí zázemí Pumpy svým zákazníkům nebývale komfortní prostor, který lze smysluplně využít k občerstvení, odpočinku nebo třeba soukromé či obchodní schůzce. Interiér je plný zeleně, živé pnoucí rostliny visí ze stropních konzolí doplněných důmyslně vymyšleným osvětlením, které na jednu stranu vytváří atmosféru a na druhou přímo osvětluje jídelní prostory.

Velkorysý interiér je rozdělen na část přiléhající k čerpací stanici, jehož součástí jsou pokladny, freshbar s čerstvými bagetami, sendviči, ale i sladkým pečivem a dorty a shop, kde kromě standardního zboží najdete například italské speciality nebo zavařená hotová jídla připravená místními kuchaři. K dispozici je i několik stolků, u kterých si mohou zákazníci vychutnat kávu připravenou v profesionálním pákovém kávovaru. U některých stolků nechybí ani možnost dobití mobilních zařízení prostřednictví USB nebo klasické zásuvky, popřípadě bezdrátově. K dispozici je samozřejmě bezplatný internet z bezdrátové sítě wi-fi.

S ohledem na současnou epidemiologickou situaci stojí určitě za zmínku, že všechny hotovostní transakce na Pumpě mohou zákazníci uskutečnit prostřednictvím automatických recyklačních pokladen Glory CI-10, které jsou svým designem navrženy pro instalace do pokladních pultů a plně spolupracují s pokladním systémem EuroShop 3 od Unicode Systems.

Plnohodnotná restaurace

Druhou polovinu zázemí tvoří velkoryse pojatá samoobslužná restaurace se 119 místy k sezení. Díky důmyslné architektuře působí celý prostor útulným dojmem a atraktivní nabídka jídel láká nejen motoristy, ale i například obyvatele Průhonic zajít sem na oběd či večeři. Zapomenout nesmíme ani na vlastní pekárnu, která denně peče čerstvé pečivo, jež si zde můžete zakoupit a zároveň ho využívají kuchaři pro přípravu plněných baget nebo sendvičů.

V nabídce restaurace najdete jak obědové menu, tak minutky z profesionálních grillů Rotisol, ke kterým si můžete dát netradiční přílohy jako například grilovanou zeleninu nebo červenou řepu se slaninou. Nepoužívají se žádné polotovary, všechny suroviny jsou čerstvé a jídla připravují místní kuchaři podle vlastních receptů. Ceny odpovídají nabídce současných restaurací. U hotových jídel začínají na 119 korunách (Halušky s brynzou) a končí na 195 korunách (Vídeňská roštěná), nejdražší položkou na menu je pak čtvrtkilový Rib Eye steak za 345 korun.

Obrovský vnitřní prostor Pumpy umožnil vytvoření dvou sociálních zařízení zvlášť pro zákazníky čerpací stanice a zvlášť restaurace. V Shopu i na toaletách stojí za pozornost velké obrazovky, které nabízejí online informace z dopravy. Zde si můžete například zjistit, zdali se na vaší plánované cestě netvoří někde kolony. A mimochodem, nechybí ani velkorysé zázemí pro 30 zaměstnanců Pumpy, kteří zde pracují v dvousměnném provozu. Zatímco restaurace má otevřeno pouze do 22 hodin, čerpací stanice je k dispozici nonstop 24 hodin denně, sedm dní v týdnu.

Závěr

Průhonická Pumpa je z hlediska celé české sítě čerpacích stanic naprostým unikátem. Na jednu stranu je třeba ocenit její netradiční design, zejména pak atraktivní interiér plný zeleně a útulných zákoutí, na druhou pak komplex služeb, které jsou k dispozici nejen motoristům. Jestli je Pumpa více restaurací, nebo čerpačkou není podstatné. Důležité je, jak tyto služby vnímá stále náročnější zákazník. A ten musí být podle mě po každé návštěvě nové průhonické čerpací stanice určitě spokojen.

Fotogalerie

Petrol Magazín

Aktuální vydání2024/01 Téma číslaDistribuce pohonných hmot
Aktuální číslo

Přihlašte se k odběru novinek