Čerpací stanice roku, MOL
Špičkový servis v nových barvách
Na oboustranné odpočívce dálnice D3 v katastru obce
Chotýčany těsně před Českými Budějovicemi mohou řidiči od letošního
září využívat služeb dvou nových čerpacích stanic MOL. Stojí
naproti sobě a jsou naprosto identické. My jsme navštívili tu,
která obslouží automobily a jejich posádky ve směru do jihočeské
metropole.
Dálnice D3, respektive její jižní část (od Nové Hospody do
Dolního Dvořiště) by měla být hotova do roku 2026 (středočeská do
roku 2029). Zatím jsou na tomto 109,7 km dlouhém úseku naplánovány
tři odpočívky. Mitrovice nedaleko Miličína už funguje delší dobu,
Chotýčany se otevřely letos a Suchdol těsně před hranicemi se začne
stavět až s posledním úsekem. Zatímco u Mitrovic vás obslouží
na čerpací stanici Orlen, pronájem odpočívky Chotýčany vysoutěžil
na 20 let maďarský MOL, který zde v obou směrech postavil
zbrusu nové čerpací stanice. Společnost za ně ročně zaplatí nájem
zhruba 9,8 milionu korun.
Podle nového konceptu
Maďarský ropný koncern, respektive jeho česká pobočka připravila
projekt obou čerpacích stanic podle nového konceptu a v novém
barevném schématu. Tmavší z dvojice zelených zmizela a
světlejší odstín se nyní na totemu i atice kombinuje s černou.
Bílý nápis MOL v červeném poli zůstal, červenou linku na atice
však nahradila zelená. Do černozelených barev se pak "oblékly" i
výdejní stojany a jejich "kapotáž". Nutno dodat, že nová barevná
kombinace působí mnohem lépe, svěží jarní zeleň totiž
vedle černé doslova svítí. První veskrze pozitivní dojem ještě
umocňuje bohatě prosklený shop s přilehlým venkovním
posezením.
Odpočívka Chotýčany je jedna z prvních v naší dálniční
síti, která řeší dlouholetý problém řidičů kamionů, kteří často
nemají kde zaparkovat kvůli nucené přestávce. Za čerpací stanicí je
totiž k dispozici parkovací plocha pro 40 kamionů, 45 osobních
automobilů, čtyři autobusy a pět vozidel s přívěsem,
respektive karavanů nebo obytných vozidel. Kontrolní stanoviště zde
má k dispozici policie a součástí odpočívky je i ohrazené
dětské hřiště a několik venkovních posezení se stříškou.
Takhle to má vypadat
Bezpečný široký příjezd na čerpací stanici jednoznačně vymezuje
koridory pro nákladní a osobní automobily. Ze sedmi refýží je
obsazeno výdejní technologií pouze pět, takže řidiči mají
k dispozici celkem 10 tankovacích míst. Dvě jsou určena pro
nákladní automobily s rychlovýdejem nafty a AdBlue, sedm
s kapalnými palivy mohou využívat řidiči osobních automobilů a
dodávek a jeden úplně na kraji je k určen k plnění LPG.
Špičkově vybavené výdejní stojany Gilbarco Veeder-Root SK-700
s velkoplošnými informačními displeji nabízejí u každého stání
pro osobní automobily čtyři produkty. Konkrétně je zde
k dispozici standardní benzin s oktanovým číslem 95 a
nafta a zároveň prémiový benzin 100 Evo Plus a prémiová nafta
Diesel Evo Plus. Samolepka "Pečeť kvality" dokazuje, že jakost
paliv je pravidelně kontrolována nezávislou organizací SGS.
Samostatný stojan na kapalinu AdBlue najdete ještě u jedné refýže
pro osobní automobily, časem by měly navíc nabídku produktů
rozšířit stojany na kapalinu do ostřikovačů.
Z druhé strany shopu najdou dvě stání také majitelé
elektromobilů. Ti zatím mají k dispozici nabíjecí stanici
pouze o slabším výkonu 22 kW. Ale mohou ji využívat bez přihlášení
a poplatků. To se ale časem zřejmě změní. Jinak platba za tekutá
paliva a plyn u stojanů možná není. V shopu, který je
s tankovacím nádvořím spojen stříškou, pak zákazník vedle
hotovosti může platit klasickými kreditními kartami nebo
tankovacími kartami MOL, CCS, UTA, E100, DKV a Eurooil. Tankautomat
zde není potřeba, čerpací stanice má samozřejmě otevřeno
nonstop.
Více než prostorný shop
Vstupy do prostorného zázemí jsou dva. Hlavní vchod lemuje
nabídka balené kapaliny do ostřikovačů, baleného AdBlue a olejů,
vedlejší vchod vede přes krytou venkovní zahrádku, kterou navíc od
automobilů odděluje prosklená stěna. Interiér zázemí působí na
první pohled prázdně, ale nutnost neobvykle velkého otevřeného
prostoru pochopíte v okamžiku, kdy zde zastaví autobus. Díky
promyšlené koncepci totiž nejsou ani v tomto případě prostory
čerpací stanice "naplněny k prasknutí". S ohledem na
jedinou dálniční oázu široko daleko je jasné, že především
v sezoně zde bude neobyčejně rušno, takže jistá
naddimenzovanost celého zázemí i z hlediska počtu míst
k sezení u stolků byla nutná.
Vytápění je zatím realizováno konvenčními metodami, ale stanice
je připravena na budoucí instalaci solárních panelů na střeše shopu
a přestřešení výdejních stojanů, dále pumpa využívá vedle vlastní
studny také dešťovou vodu pro splachování toalet a venkovní
zálivku...
Podobně jako u další nové čerpací stanice MOL, která vyrostla
nedávno na odpočívce Chlebovice (D47) před Frýdkem Místkem, použili
architekti maďarského řetězce některé zajímavé a nové designové
prvky. Jedná se například o zajímavě tvarované paravány a umělé
rostliny, které oddělují jídelní boxy k sezení a zároveň celý
prostor oživují. Poprvé zde bylo použito také logo Fresh Corner
obrostlé popínavými rostlinami (umělými) nad chladicí skříní na
nápoje. Útulnost a pohodu celému interiéru pak dodává promyšleně
uspořádané osvětlení, které kombinuje nepřímá nebo bodová světla na
stropě a závěsné lampy nad jídelním koutem.
Pohádkové toalety pro děti
Většina prostoru shopu je věnována bistru Fresh
Corner, standardní nabídka zboží (cukrovinky, automotive, víno,
dárky a hračky) se vměstnala do dvou samostatně stojících regálů
v pravé části a boční stěny shopu. Zde najdete také nabídku
základních léčiv od společnosti Medipoint. Další sortiment
cukrovinek a nápojů pak na zákazníky čeká v impulzní zóně
okolo pokladen. Z hlediska sortimentu jsme zde nenašli nic, co
by nenabízely také další čerpací stanice MOL. Nenajdete zde ani
regionální produkty s výjimkou českobudějovického Budvaru.
Architekti zachovali i kávový "ostrůvek" se samoobslužnými kávovary
a příslušenstvím. Automat na levnější instantní kávu byste na této
čerpací stanici hledali rovněž marně, naopak v nabídce nechybí
špičková káva z pákových kávovarů připravovaná vyškolenou obsluhou.
Z dalších služeb zde zákazníci najdou například prodej mýtného
nebo Sazky, samozřejmostí je bezplatné wi-fi připojení a možnost
dobití přenosné elektroniky.
Součástí interiéru čerpací stanice je i dětský koutek a na malé
cestovatele zde mysleli i v rámci sociálního zařízení, které
je, mimochodem, rovněž připraveno na velký nápor zákazníků.
Samozřejmě nechybí oddělené prostory pro dámy, pány i invalidy,
sprcha a přebalovací kout, ale navíc je zde i speciální toaleta pro
děti s pohádkovou výzdobu a "hvězdnou" oblohu tvořenou diodami.
Pro jedlíky i labužníky
Čerpací stanice na odpočívce Chotýčany nabízí nejvyšší standard
konceptu Fresh Corner. Klidně si zde můžete naplánovat během své
cesty oběd nebo večeři a určitě nebudete zklamáni. Základ nabídky
teplých i studených jídel je pro každý den stejný, ale její šíře
umožňuje, aby si zde každý něco našel. Všechna hotová jídla a
polévky dodává na čerpací stanici firma Bapa podle specifických
požadavků centrály MOL a obsluha jej pouze ohřívá
v profesionálním multifunkčním zařízení Atolspeed. I když
nejde o nějakou špičkovou gastronomii, kvalita jídel mě
s ohledem na cenu mile překvapila. Kromě standardního a
segendýnského guláše, halušek, svíčkové nebo obligátního lososa,
kuřecí rolky, případně cheesburgera vám zde udělají po celý den, i
klasickou anglickou snídani s volským okem, fazolemi, slaninou
a opečenou klobásou nebo vaječnou omeletu. Při naší návštěvě zde
navíc nabízeli speciální menu v podobě konfitovaného kachního
stehna se zelím a noky nebo hovězích líček s bramborovou kaší.
A pokud chcete sladkou tečku, čeká zde na vás alpský povidlový
knedlík s vanilkovým krémem. Nechybí ani dvě vydatné polévky
nebo oblíbené párky v rohlíku z rollergrillu.
K nejoblíbenějším položkám na menu bistra ale nakonec stejně
patří čerstvé bagety a panini.
Závěr
Nájemcem čerpací stanice se stala Lenka Davidová, která
s maďarskou společností spolupracuje teprve rok. Předtím
společně s manželem provozovala deset let soukromou čerpací
stanici, která se však musela prodat. A proto přijala nabídku MOLu.
"Začínala jsem s menšími čerpacími stanicemi
v Jindřichově Hradci a Stráži nad Nežárkou. Po půlroce mi
nabídli, zda se nechci ujmout téhle nové pumpy v Chotýčanech.
To byla výzva, ale nakonec jsem do toho šla," říká dnes Lenka
Davidová a dodává, že si myslela, jak se tady postupně zabydlí a
osahá si to, ale skutečnost byla jiná. "Měli jsme plno hned první
den při otevření, na nějaké rozkoukávání vůbec nebyl čas." Ostatně
Lenka Davidová k tomu provozuje ještě čerpací stanici MOL
v Českých Budějovicích a za tímto účelem zaměstnává celkem 15
lidí včetně provozního a údržbáře. Několik z nich přišlo
s původních provozoven i do Chotýčan a všichni jsou
z nové čerpací stanice nadšeni. "Je tu důstojné zázemí i pro
personál, i když kvůli práci se zde většinou nezastavíte. Ale zatím
nás to tady baví," dodává.
Určitě se za to na mě na centrále nebudou zlobit, když
zkonstatuji, že čerpací stanice MOL na dálniční odpočívce
Chotýčany, je dnes výkladní skříní maďarského řetězce na českém
retailovém trhu. A není to jen proto, že přichází s novým
designem. Svou roli totiž plní na výbornou také příkladným
uspořádáním venkovních i vnitřních prostor nebo nabídkou palivového
i nepalivového zboží a doplňkových služeb, které cestovatelé i
profesionální řidiči na dálnici očekávají. Nyní pumpa září novotou,
ale po seznámení s neobyčejně pečlivou nájemkyní je nám jasné,
že by si vysoký standard měla bez problémů udržet i do
budoucna.
Fotogalerie