Čerpací stanice roku, MOL
Dálniční etalon
Nový úsek dálnice D1 mezi Přerovem a Lipníkem nad Bečvou má
přibližně uprostřed oboustranná odpočívku Osek nad Bečvou. Nedávno
zde byly otevřeny dvě nové a naprosto identické čerpací stanice
MOL. Byli jsme se tam podívat.
V současné době je nový úsek dálnice D1 mezi Přerovem a
Lipníkem tak trochu zbytečný a provoz je zde relativně malý.
Zavinilo to zpoždění výstavby obchvatu Přerova, respektive úsek
mezi Říkovicemi a Přerovem, který je posledním střípkem nejstarší a
nejdelší české dálnice. Do té doby budou řidiči mířící na Ostravu
nebo Frýdek Místek raději využívat dálnici D46 (Brno-Olomouc) a D35
(Hradec Kr.-Český Těšín), neboť se tím vyhnou dlouhým kolonám při
průjezdu centrem Přerova. Jenže se tím vyhnou i možnosti
navštívit zbrusu nové čerpací stanice MOL, které leží přesně na
289. kilometru dálnice D1. Odpočívka
Osek na Bečvou má vedle čerpací stanice také solidně dimenzované
parkoviště pro kamiony, což zase o trochu zlepšuje neutěšenou
situaci na českých dálnicích, kde dlouhodobě chybí stovky
parkovacích míst pro kamiony, které pak kvůli nuceným zastávkám
musí stát na místech, která k tomu nejsou určená.
V novém barevném schématu
Pronájem odpočívky Osek nad Bečvou vysoutěžil MOL, který zde
v obou směrech postavil zbrusu nové čerpací stanice.
Projektanti navrhli obě stanice podle nového konceptu, který jsme
již obdivovali loni u nově otevřené čerpací stanice MOL postavené
na odpočívce Chotýčany (D3) u Českých Budějovic. I další nová pumpa
využívá nového barevného schématu se světlejším odstínem zelené,
která se nyní na atice a totemu kombinuje s elegantní černou.
Zvýšil se tím kontrast a označení je nyní mnohem výraznější. Bílý
nápis MOL v červeném poli na totemu zůstal, červenou linku na
atice však nahradila zelená. Do stejné barevné kombinace jsou
laděny i výdejní stojany s povedenou "kapotáží". Pozitivní dojem
z prvního kontaktu umocňuje bohatě prosklené zázemí shop
čerpací stanice s výrazným nápisem Fresh Corner, které
pochopitelně rovněž láká k návštěvě.
Nájemcem obou čerpacích stanic se stala zkušená pumpařka Jarmila
Husáková, která dosud úspěšně působila na městské pumpě MOL
v Olomouci a vedení na centrále si ji proto vybralo, aby
rozjela provoz nových čerpacích stanic. K dispozici má k tomu
celkem 20 zaměstnanců, kteří zajišťují nonstop provoz.
Takhle to má vypadat
Široká příjezdová cesta přesně vymezuje pozice na doplnění
paliva pro nákladní a osobní automobily. Z osmi tankovacích míst je
obsazeno výdejní technologií pouze sedm, dvě z toho jsou
určena pro nákladní automobily s rychlovýdejem nafty a AdBlue,
pět s kapalnými palivy mohou využívat řidiči osobních
automobilů, kteří mají na jedné refýži rovněž k dispozici
kapalinu AdBlue. Stranou pak najdete zastřešený plnící stojan na
LPG.
Řidiči osobních automobilů mají k dispozici zbrusu nové
výdejní stojany Gilbarco Veeder-Root SK-700 s velkoplošnými
informačními displeji, které nabízejí u každého stání čtyři
produkty: standardně aditivovaný benzin s oktanovým číslem 95,
motorovou naftu, prémiový benzin 100 Evo Plus a prémiovou naftu
Diesel Evo Plus. Samolepka "Pečeť kvality" dokazuje, že jakost
paliv je pravidelně kontrolována nezávislou organizací SGS.
Připravená je i technologie na výdej kapaliny do ostřikovačů, která
by měla časem rozšířit nabídku této čerpací stanice. Samozřejmě, že
u každého stání nechybí odpadkový koš, ubrousky, jednorázové
rukavice ani kyblík s mycími prostředky na očistu skel.
Z druhé strany shopu najdou dvě stání také majitelé
elektromobilů. Ti zatím mají k dispozici nabíjecí stanici MOL
Plugee pouze se slabším výkonem 22 kW, které využijí spíše majitelé
plug-in hybridů a zatím je jejich využití bezplatné. Jinak platba
za tekutá paliva a plyn u stojanů možná není. V shopu může
zákazník vedle hotovosti platit klasickými kreditními kartami nebo
tankovacími kartami MOL, CCS, UTA, E100, DKV a Eurooil. Čerpací
stanice má samozřejmě otevřeno nonstop.
Příliš mnoho prostoru?
Do prostorného shopu lze vstoupit hlavním vchodem od tankovacího
nádvoří nebo z boku, kde si zákazníci mohou zkrátit cestu
k venkovnímu posezení, které najdou za shopem nedaleko
nabíjecích stojanů. Hlavní vchod lemuje nabídka balené kapaliny do
ostřikovačů, baleného AdBlue a olejů. Interiér vypadá na první
pohled prázdně, ale to se samozřejmě rychle změní, jakmile prodejnu
zaplní zákazníci. Vytápění je zatím realizováno konvenčními
metodami, ale stanice je připravena na budoucí instalaci solárních
panelů na střeše shopu a zastřešení výdejních stojanů, současně s
tím pumpa využívá vedle vlastní studny také dešťovou vodu pro
splachování toalet a venkovní zálivku.
Útulnost a pohodu celému interiéru dodává promyšleně uspořádané
osvětlení, které kombinuje nepřímá nebo bodová světla na stropě a
závěsné lampy nad posezením, které se line podél bohatého
prosklení. Má to však jeden nedostatek. Při slunečních dnech jsou
totiž zákazníci, kteří využijí jídelního koutku vystavení
v jednom směru dopoledne a v druhém odpoledne přímému
slunečnímu světlu, které interiér přes velké okenní tabule
nepříjemně zahřívá. I to se však brzy vyřeší pomocí speciálních
fólií.
Jako v restauraci
Větší část prostoru shopu patří občerstvení,
zboží (cukrovinky, automotive, víno, dárky a hračky) je soustředěno
do levé části vedle vestavěných chladících skříní na nápoje. Další
sortiment cukrovinek a nápojů najdou zákazníci v impulzní zóně
okolo pokladen. Projektanti zachovali i samostatný ostrůvek se
samoobslužnými kávovary, i když si vedle toho můžete dát také
profesionálně připravenou kávu do šálku z pákového kávovaru od
vyškolené obsluhy. Z dalších služeb zde zákazníci najdou
například prodej mýtného nebo Sazky, samozřejmostí je bezplatné
wi-fi připojení a možnost dobití přenosné elektroniky u jídelních
stolků.
Čerpací stanice nabízí nejvyšší standard konceptu Fresh Corner a
zákazník si zde může klidně dopřát i plnohodnotný oběd. Základ
nabídky teplých i studených jídel nebo polévek je pro každý den
stejný, ale šíře celého menu umožňuje, aby si zde každý něco našel.
Všechna hotová jídla a polévky dodává na čerpací stanici firma Bapa
podle specifických požadavků centrály MOL a obsluha je pouze ohřívá
v multifunkčním zařízení Atolspeed. Na michelinskou hvězdu to
samozřejmě není, nicméně kvalita jídel je překvapivě vysoká,
novinkou jsou tzv. pizza wrapy, což je něco mezi italskou pizzou a
panini. A pokud chcete sladkou tečku, čeká zde na vás alpský
povidlový knedlík s vanilkovým krémem nebo palačinky. Nechybí
ani oblíbené párky v rohlíku z rollergrillu a samozřejmě
čerstvé bagety a panini.
Na této čerpací stanici najdete i nový koncept toalet, které
jsou rovněž připraveny na velký nápor zákazníků. Samozřejmě nechybí
oddělené prostory pro dámy, pány i invalidy, sprcha a přebalovací
pult.
Závěr
Krátce po otevření možná působí trochu stroze, ale to se časem
bude měnit. Vedle fólií kvůli zastínění shopu je v plánu také
samostatný regál pro impulzní zboží, pro který je zde dostatečný
prostor, bude také třeba zútulnit venkovní posezení slunečníky a
květinami a zatím chybí i zeleň a trávníky, které celý prostor
rovněž výrazně zvednou. Záleží jen na tom, jak se k tomu
postaví nájemce i centrála, protože možnosti, jak uspokojit stále
náročnějšího zákazníka, jsou zde skoro neomezené… Čerpací stanice
MOL na dálniční odpočívce Osek nad Bečvou má do budoucna obrovský
potenciál, který se zřejmě naplno projeví až po otevření posledního
úseku dálnice, což by mělo být v roce 2026.
Fotogalerie